Pre nováčika je obchod ťažký. Prečo? Nováčik má často len tovar alebo službu. Prečo obchodníkovi s niekoľkoročnou skúsenosťou začne obchod chradnúť? Napríklad preto, že zaspí „na vavrínoch“ a prestane zdieľať nové skúsenosti. Čo majú obaja spoločné? Obaja majú pretrhnutý kruh obchodu. Viete, čo je to Kruh obchodu?
Na nedávnom stretnutí mi jeden mladý človek povedal: „ak si vymeníme 1 euro, každý budeme mať po jednom eure. Ak si vymeníme navzájom jednu informáciu, každý budeme mať informácie dve.“ A o tom to je. Stretávam sa s ľuďmi, aby som si s nimi vymenil informácie. Jednoducho preto, že vďaka tomu dokážem pre obe strany naplniť kruh obchodu.
Aby obchod fungoval, musí byť naplnený kruh obchodu.
Poznáte kruh obchodu?
Keď mal Tomáš Baťa 12 rokov, bol podľa iných na obchod príliš mladý. V jeho meste ho nechceli kupci počúvať. Mal nečitateľné písmo a nemal oblečenie ako páni. Viete, kedy sa začal zlepšovať obchod Tomáša Baťu a jeho otca? Keď Tomáš Baťa, vtedy ešte 12 ročný odišiel do Prahy hľadať ľudí, ktorí boli ochotní sa s ním porozprávať. Napriek nedokonalostiam sa mu podarilo vymeniť si s nimi informácie, vzbudiť dôveru a získať písomné zmluvy. Predával tomu, kto mal záujem a jeho výrobky chválil. Naplnil kruh obchodu a začal zarábať.
Pár dobrodruhov v garáži vyrobil počítač. Nebol ani prvý, ani jediný. Mali tovar a potrebovali, aby ich niekto vypočul. Odhryzli z jablka a začali hľadať. Svojich poslucháčov našli v komunite grafikov. Ich kruh sa naplnil a obchod sa roztočil. Po rokoch sa dostali do problémov. Začali si vymieňať informácie a priniesli iPod. Ich kruh obchodu sa opäť naplnil.
Kruh obchodu je:

Výmena informácií umožňuje poznanie. Poznanie prináša dôveru. Dôvera je nutná pre výmenu peňazí za tovary a služby. Tovary a služby vytvárajú skúsenosť. A skúsenosti sú nové informácie.
Pre úspech musí byť kruh obchodu naplnený. Preto nahryznuté jablko prináša stále nový a novší telefón. Preto elektrikári poslali auto do vesmíru. Preto sa finanční agenti stretávajú s ľuďmi.
Je jedno čo predávate, kruh obchodu platí všade.
Nemáte úspech v obchode? Naplňte svoj kruh obchodu a zvýšte tak svoje šance na úspech!